به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با موضوع چالشها و راهبردهای آموزشی در دانشگاهها برگزار شد.
در این نشست پیر محمدی عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: متاسفانه در سالهای اخیر در کشور به دلیل تاکید بیش از حد بر حوزه پژوهش، موضوع آموزش کمرنگ شده است.
وی ادامه داد : نداشتن اخلاق علمی در دانشجو که ریشه مشکل، بخش زیادی به آموزش و پرورش بر میگردد.که تشکیل کارگروه های مستمر اثر بخش با آموزش و پرورش در تمام سطوح برنامه ریزی آموزشی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.
پیر محمدی افزود: استاد محور بودن اساتید سر کلاسها و کاهش تجربه یادگیری در کلاس و عدم توانایی برخی از اساتید در تعامل با دانشجو از معضلات اصلی آموزش می توان باشد.
وی تاکید کرد: توسعه نامناسب کمی و کیفی در دانشگاهها یکی دیگر از مشکلات اساسی آموزشی هست که باید برای آن راه حلی اندیشید.مطابق نتایج پیمایش های ملی در دو دهه اخیر شاخص اعتماد مردم به استادان دانشگاه از بیش از ۷۲ درصد در سال ۷۲ به کمتر از ۴۵ درصد در سال ۹۳ رسیده بود.
وی افزود: در طول سه دهه گذشته تعداد دانشجویان کشور در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از حدود ۴۰۰ نفر به ۶۰۰۰ نفر رسیده است.سیاست اشتباه بومی گزینی نیز به شدت باعث افت تحصیلی شد که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
پیر محمدی گفت: امروزه متاسفانه دانش آموختگان لیسانس ،فوق لیسانس و دکتری مدرک دانشگاهی خود را نادیده گرفته و با مدرک دیپلم مشغول به کار می شوند. دانشگاه باید رادیو، تلویزیون و رسانه مستقل داشته باشد و صدای رسای خود را به گوش عموم مردم جامعه برساند.توسعه آموزش عالی و افزایش تعداد دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهها سبب ساز رشد گسترده آگاهیهای اجتماعی و سیاسی در جامعه میشود که خود از مصادیق مهم تحقق اهداف انقلاب اسلامی در جامعه می شود . به برکت انقلاب اسلامی امروز با جامعه ای روبرو هستیم که بیش از ۱۰ میلیون تحصیل کرده در آن سبب بهبود شاخص های ملی و بین المللی شده است.
این عضو هیاتعلمی دانشگاه ارومیه افزود: تشکیل شورای راهبردی دانشگاهها ،اخذ دادههای واقعی، نیاز سنجی، مسئله یابی و نهایتا تهیه برنامه sp و نظارت،هدایت و مدیریت آن کاملا ضروری است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تدریس تعاملی روشی است که به آن روش فعال تدریس نیز گفته میشود گفت: در این روش موقعیتی فراهم میشود که در آن دانشجویان همدیگر را به عنوان گروه همکار تجربه میکنند و در فرایند تجربه یاد میگیرند که چگونه خود و دیگران را تایید و یا رد میکنند و به اندیشههای همدیگر احترام می گذارند. تدریس تعاملی در مقابل تدریس نظارت و تدریس،اقتدار و تسلط،یعنی آنچه عموما در مراکز یافت می شوند،قرار دارند.
وی تاکید کرد: نظام آموزش عالی کشور به عنوان یکی از دو قطب تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران مسوولیت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز جامعه را در سطوح و رشته های مختلف برعهده دارد.عدم تناسب بین فرآیندها و مواد آموزشی رشتههای تحصیلی موجود در دانشگاهها با مهارت و توانایی مورد نیاز بازار کار مهمترین عامل موفق نبود فارغ التحصیلان در کاریابی و اشتغال است.
در پایان جلسه به سوالات اساتید حاضر جواب داده شد.
انتهای پیام/
منبع: دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی