۰۱ / فروردين / ۱۴۰۴ - 21 March 2025
12:51
کد خبر : 9443829
۰۸:۵۵

۱۴۰۱/۰۴/۲۰
با حضور هنرمندان حوزه‌های هنری ۶ استان مرکزی و جنوبی کشور؛

دوره "تئاتر بچه‌های مسجد" در شیراز به ایستگاه پایانی رسید

اختتامیه دوره "تئاتر بچه‌های مسجد" منطقه ٥ کشور به میزبانی حوزه هنری فارس در کلانشهر شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، دوره تربيت مربي "تئاتر بچه‌هاي مسجد" منطقه ٥ كشور با حضور استان‌هاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، كرمان، يزد، بوشهر و فارس به ميزباني كلانشهر شيراز به مدت سه روز برگزار شد.
استاد محمدرضا آزاد و سيد حسين فدايي حسين مديريت اين دوره را به عهده داشتند.

در اين دوره که بيش از ٩٠ نفر در اين دوره شركت كردند، در خصوص مفاهيم تئاتر مسجدي، شكل كار كارگرداني و بازي، آموزش‌هايي توسط مربي و كارگردانان ارائه شد.

همچنین نشست مديران حوزه‌هاي هنري شش استان كشور و كارشناس مسئولين واحد نمايش در حاشيه اين دوره برگزار شد.

 مهدی انصاری: عرصه از هنرمندان مسجدي خاليست

مهدي انصاري، مسئول واحد نمايش حوزه هنري استان بوشهر در آيين اختتاميه اين دوره بيان كرد: تئاتر بچه‌هاي مسجد از دهه ٦٠ در دست اجراست اما بنا به مقتضيات زمان دچار تغييراتي شده است.

او ادامه داد: در دهه ٦٠ و پس از پيروزي انقلاب مساجد به عنوان پايگاه و خاستگاه اجتماعي در همه زمينه‌ها محسوب مي‌شدند و هنرمندان موفقي هم امثال فرج‌الله سلحشور و كوروش زارعي در آن دهه تربيت شدند.
انصاري خاطرنشان كرد: در دهه ٧٠ هم اين نياز حس مي‌شود و تئاتر بچه‌هاي مسجد فعاليت خود را ادامه مي‌دهد اما در دهه ٩٠ اين نياز احساس مي‌شود كه عرصه از هنرمندان مسجدي خاليست به همين دليل تربیت مربياني در اين دوره براي تئاتر بچه‌های مسجد و تربيت نيروي مسجدي و تئاتري براي آینده در دستور کار قرار گرفت.

او خاطرنشان کرد: برنامه‌اي مدون ٩ ساله در بخش هنرهاي نمايشي حوزه هنري كشور در اين باره تدوين شده است.

مسئول واحد نمايش حوزه هنري استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود به چرایی عدم موفقیت در قهرمان پروری در کشور اشاره و با بیان اینکه این مهم به سياست‌هاي نادرست فرهنگي در دهه‌هاي گذشته بر مي‌گردد، گفت: به عنوان مثال؛ نگاه صرف به معرفي یک شهید به تنهايي كافي نيست و چگونگي معرفي از خود معرفي بالاتر است.

انصاری تصریح کرد: در خارج کشور به امر قهرمانان سازي مي‌پردارند در حالی‌که اصلا وجود خارجي نداشته اما در اينجا قهرمانان زیادی در عرصه‌های مختلف داريم كه واقعي هستند اما نتوانسته‌ايم جذابيت سازي كنيم؛ البته نگاهمان هم به معرفي قهرمانان براي بزرگسالان بوده نه كودكان.
او با تاکید بر اینکه براي افرينش يك اثر هنري ابتدا بايد كودكان را در نظر گرفت، گفت: توليدات صرفا مناسبتي محور يك آسيب است.

 امين بسيم: توجه به فرهنگ تحت‌الشعاع حوزه اقتصاد و توسعه قرار گرفته است

امين بسيم، مسئول واحد نمايش حوزه هنري استان چهارمحال و بختياري نیز بیان کرد: طي ٤٠ سال كه از انقلاب گذشته توجه به فرهنگ كمتر بوده و تحت‌الشعاع حوزه اقتصاد و توسعه قرار گرفته است.

او همچنین اختصاص بودجه اندك به تئاتر را از دلايل عدم موفقيت اين هنر در جامعه ذكر و بيان كرد: با توجه به وضعيت اقتصادي فعلي، تولیدات تئاتر به لحاظ هزينه كرد قابل توجيه نيست.

بسیم ادامه داد: حوزه هنري با راه‌اندازي تئاتر بچه‌هاي مسجد تلاش كرده تا بخشي از مشكلات مالي را به عهده بگيرد و در مساجد اين مهم را اجرايي كند که خوشبختانه استقبال از این دوره هم خوب بوده است.

بابك دقيقي، مسئول واحد نمايش حوزه هنري استان کرمان نیز بیان کرد: گستردگي رسانه‌ها در شرايط فعلي عرصه را براي هنرهای نمايشي تنگ كرده اما مي‌توان از ظرفیت آنها اينها بهترین بهره‌برداری را کرد.

او به كوچ هنرمندان تئاتر از استان‌ها به مركز هم اشاره و عنوان کرد: امکانات در تهران تجمیع شده و به همین دلیل هنرمندان تمایل دارند که به مرکز کوچ‌ کنند.

انتهاي پيام/


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید