۲۳ / اسفند / ۱۴۰۳ - 13 March 2025
22:37
کد خبر : 9469853
۱۸:۴۳

۱۴۰۱/۰۸/۳۰
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان خبر داد

راه اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در همدان

همدان - رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان از راه اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در همدان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، جواد مختاری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به موضوعات و پروژه‌های IT و بحث هوشمندسازی و شفاف‌سازی شهرداری الکترونیک اظهار کرد: از ابتدای سال، فاز یک شهرداری الکترونیک را در دستور کار قرار دادیم، در ۶ ماه گذشته فاز یک آغاز و بومی‌سازی شد.

وی با بیان اینکه بروزترین و جدیدترین نسخه سامانه سرای ۱۰ در کشور و در همدان راه‌اندازی شد‌، افزود: در راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک از ۵ کارگروه ویژه با بیش از ۴۰ کارشناس نخبه و متخصص در حوزه‌های مختلف شهرسازی و معماری، درآمد، فرآیند، GIS، فنی و زیرساخت و اجرایی و مناطق استفاده شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان با بیان اینکه تاکنون ۱۹ فرآیند شهرداری در سامانه شهرداری سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: در گذشته این فرآیند به صورت دستی انجام می‌شد اما امروز همه مراحل در چهار منطقه به صورت واحد انجام می‌شود.

وی افزود: در این سامانه بیش از ۴۴ لایه اطلاعات مکانی و تخصصی GIS بارگذاری شده که این لایه‌ها قبلاً وجود نداشت اما در سامانه الکترونیک تهیه و راه‌اندازی شد و شهروندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

مختاری با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ هزار پرونده روی سامانه بارگذاری شده و از سامانه‌های قبلی به سامانه جدید منتقل شد، تاکید کرد: جانمایی بیش از ۱۲۰ هزار پرونده روی نقشه در سامانه شهرداری الکترونیک روی نقشه GIS پیاده‌سازی و مکان محور است.

وی با اشاره به بارگذاری بیش از ۱۴ میلیون تصویر پرونده که ۹۵ درصد آرشیو الکترونیک دارند، گفت: استفاده از پرونده فیزیکی برای مطالعه، پیگیری و بررسی ممنوع شده است و در راستای جلوگیری از جعل و موارد دیگر پرونده فیزیکی از بایگانی خارج نمی‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: کارشناسان شهرداری می‌توانند پرونده‌ها را به صورت الکترونیکی در حوزه‌های شهرسازی، نوسازی، درآمد، پروانه ساختمانی و ... که در سامانه بارگذاری شده بررسی کنند.

وی گفت: یکی از اهداف اصلی از راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک، صدور الکترونیکی پاسخ استعلام و پاسخ‌دهی غیرحضوری است.

مختاری در ادامه با اشاره به هماهنگی با کانون سردفتران افزود: ۶۲ دفترخانه اسناد رسمی با هماهنگی کانون سردفتران در سطح شهر در گروه‌های ۱۲ نفره انتخاب و نقل و انتقالات را به صورت غیرحضوری آموزش دادیم و در حال حاضر تمام پاسخ‌ها به صورت سیستمی انجام شده و ۵۰ درصد مراجعات مردمی غیرحضوری است که البته در موارد خاص به طور مثال دریافت کد نوسازی و ... فقط برای یک‌بار نیاز به حضور فیزیکی در شهرداری وجود دارد.

وی با بیان اینکه صدور الکترونیکی پاسخ استعلام در شهرداری به صورت غیرحضوری در دفترخانه‌ها انجام می‌شود، تاکید کرد: اینکه مستقیما دفترخانه پاسخ را به شهرداری ارسال کند و شهرداری نیز پاسخ را به دفترخانه بفرستد برای اولین بار در کشور انجام شده و قرار است به عنوان الگو در سایر استان‌ها صورت پذیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: صدور نخستین پروانه شهرسازی الکترونیکی در کمتر از یک ماه از دیگر اهداف سامانه شهرداری الکترونیکی است که ساده‌سازی اتفاق افتاد و در سامانه ثبت شد.

وی افزود: شهروندان برای صدور پروانه شهرسازی به شهرداری مراجعه نمی‌کنند و مستقیم به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده شده و پروانه ساختمان و تهیه نقشه در این سازمان انجام می‌شود.

مختاری عنوان کرد: شهروندان می‌توانند برای پاسخ‌دهی غیرحضوری و الکترونیکی استعلامات دفاتر اسناد رسمی اعلام هوشمند ضوابط ساخت و ساز به سایت esup.hamedan.ir مراجعه کنند و شهروندان در این سامانه می‌توانند با استفاده از بارکد ثبت شده بر روی اسناد و مدارک صادره از صحت و اصالت آنها مطلع شوند.

وی گفت: ۷۰  درصد از مراجعات شهرداری مربوط به پاسخ استعلامات است که با راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک این مراجعات حذف و اینترنتی خواهد شد و زیرساخت‌های فنی این موضوع فراهم شده و لازم است فرهنگ‌سازی در این زمینه ایجاد شود، برخی از کارمندان شهرداری به صورت دورکاری و غیرحضوری کارهای خود را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: کارتابل شهروندی(شهروند سپاری) به عنوان کارتابل شخصی همانند سامانه ثناء قوه قضاییه برای تمام مردم و شهروندان ایجاد شده که مردم می‌توانند با ثبت نام و استفاده از نام کاربری و رمز عبور به سامانه وارد شده و تمام کارهای خود را انجام دهند.

وی گفت: مجموع درخواست‌ها در سیستم یکپارچه‌سازی شهرسازی تا ۲۳ آبان ماه ۶ هزار و ۵۳ مورد بوده که ۳ هزار و ۹۹۵ مورد که ۶۶ درصد از درخواست‌های ثبتی است پاسخ داده شده است.

مختاری از طرح تصویربرداری ۳۶۰ درجه (پانوراما) خبر داد و ابراز کرد: هدف از اجرای این پروژه گردشگری، خدمات شهری، شناسایی درخت‌ها، بازدیدها و تغییرات است که به صورت مرجع در سایت بارگذاری می‌شود؛ این طرح از هفته آینده توسط شهرداری همدان اجرا شده و بازدید حضوری کارشناسان را کاهش می‌دهد.

راه اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در همدان

انتهای پیام/

 


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید