۱۳ / فروردين / ۱۴۰۴ - 02 April 2025
03:00
کد خبر : 9677207
۱۳:۲۴

۱۴۰۴/۰۱/۰۸
امام جمعه ماهدشت:

مردم ایران با اکسیر اتحاد و وحدت و تکیه بر هویت اسلامی-ایرانی خود، صفوفشان را در مقابل دشمنان مستحکم‌تر خواهند ساخت / هوای نفس، ریشه تمام بدحالی‌ها، نفس اماره، بزرگ‌ترین دشمن درونی انسان است/ روز قدس حرکت فلسفه تاریخی جوامع بشری بر بُردار زمان، به معنای تشرف تدریجی انسان‌ها به عصر ظهور است

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر ماه مبارک رمضان، روز قدس و مسائل شهری و منطقه‌ای بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر ماه مبارک رمضان، روز قدس و مسائل شهری و منطقه‌ای، به شرح زیر است:

مردم ایران با اکسیر اتحاد و وحدت و تکیه بر هویت اسلامی-ایرانی خود، صفوفشان را در مقابل دشمنان مستحکم‌تر خواهند ساخت / هوای نفس، ریشه تمام بدحالی‌ها، نفس اماره، بزرگ‌ترین دشمن درونی انسان است/ روز قدس حرکت فلسفه تاریخی جوامع بشری بر بُردار زمان، به معنای تشرف تدریجی انسان‌ها به عصر ظهور است

انسان در ماه مبارک رمضان از خدای متعال درخواست «تغییر حال» دارد و در عبارات نورانی «اللَّهُمَّ غَیرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ» بعد نماز از او می‌خواهد، قرآن کریم، عوامل متعددی را به‌عنوان زمینه‌ساز سوء‌الحال و بدحالی معنوی برمی‌شمارد:

۱. هوای نفس، ریشه تمام بدحالی‌ها، نفس اماره، بزرگ‌ترین دشمن درونی انسان است: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» (یوسف: ۵۳).

تسلیم شدن در برابر خواسته‌های نفسانی، انسان را در چرخه بی‌پایان بدحالی گرفتار می‌کند. امام سجاد (علیه السلام) به زیبایی این واقعیت را در مناجاة‌الشاکین تبیین فرموده‌اند: «إِلهِى إِلَیکَ أَشْکُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً، وَ إِلَى الْخَطِیئَةِ مُبادِرَةً، وَ بِمَعاصِیکَ مُولَعَةً، وَ لِسَخَطِکَ مُتَعَرِّضَةً.

۲. بی‌تقوایی، دوری از سپر الهی، تقوا به معنای مراقبت نفس از ارتکاب به پندار، گفتار، رفتار و کردار سوء، سپری در برابر آسیب‌های درونی و بیرونی است: «ینَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا یمَسُّهُمُ السُّوءُ» (زمر: ۶۱).

خدا اهل تقوا، یعنی کسانى را که مراقب خود هستند را، نجات مى‌دهد؛ لذا نه از بیرون آسیب مى‌بینند (لاَ یمَسُّهُم‌ُ السُّوءُ) و نه از درون غصه مى‌خورند (وَ لاَ هُم‌ْ یحْزَنُون‌َ).

بی‌تقوایی نه تنها امنیت روحی را می‌رباید، بلکه فرد را در معرض غم و اندوه قرار می‌دهد.

۳. زنجیر‌های بخل و حسادت و تنگ‌نظری، قرآن در آیه ۹۸ سوره توبه، به کسانی اشاره می‌فرماید که بخل و حسادت، آنان را به انتظار مصائب برای دیگران می‌کشاند، اما نتیجه این رفتار، گرفتار شدن خودشان در حصار بدی و بدحالی است: «مِنَ الأَعْرابِ مَنْ یَتَّخِذُ ما یُنْفِقُ مَغْرَماً وَ یَتَرَبَّصُ بِکُمُ الدَّوائِرَ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ» (توبه: ۹۸).

«دَوائِر» (جمع دائره) یعنی حوادث سخت و دردناکی که انسان را احاطه و محاصره مى‌کند. افرادى که تنگ‌نظر، بخیل و حسود هستند، بخل آنها سبب مى‌شود، هر گونه خدمت مالى در راه خدا را غرامت و زیان بپندارند و حسادتشان موجب این مى‌شود که همیشه در انتظار بروز مشکلات، گرفتارى‌ها و مصائب براى دیگران باشند.

اما قرآن یادآور می‌شود: برعکس، حوادث دردناک براى خود آنها است (عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ) بخل، تنگ‌نظری، حسادت و بدخواهی نسبت به مردم، از علل مهم سوء‌الحال است.

۴. بدگمانی به خدای متعال و شک و تردید در وعده‌های الهی، بدبینی به ربوبیت خدای متعال و وعده‌های الهی، از اصلی‌ترین نشانه‌های منافقین است: «الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ» (فتح: ۶) -منافقین با بدگمانى به خدا، پیشامدهاى ناگواری را نصیب خودشان مى‌کنند، به تصریح قرآن، همین رذیله، ریشه سوء‌الحالی‌ها است.

۵. تکرار اشتباهات گذشتگان و عبرت‌ناپذیری از تاریخ، قرآن کریم سرنوشت تلخ و فرجام بد اقوامی مانند قوم نوح، قوم لوط و کفار بنی‌اسرائیل یادآور می‌شود و هشدار می‌دهد که مراقب باشید سوء‌الحالی پیشینیان دامن‌گیر پسینیان نگردد: «إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِینَ» (انبیاء: ۷۷)، «إِنَّهُم‌ْ کَانُوا قَوْم‌َ سَوْءٍ فَاسِقِین‌َ» (انبیاء: ۷۴)، «وَ إِذْ تَاَذَّن‌َ رَبُّک‌َ لَیبْعَثَن‌َّ عَلَیهِم‌ْ إِلَی یوْم‌ِ الْقِیامَة‌ِ مَنْ یسُومُهُم‌ْ سُوءَ الْعَذَاب‌ِ إِن‌َّ رَبَّک‌َ لَسَرِیع‌ُ الْعِقَاب‌ِ وَ إِنَّه‌ُ لَغَفُورٌ رَحِیم‌ٌ» (اعراف: ۱۶۷) - خدا اعلام کرده است: قطعاً کسانى را بر کفار بنی‌اسرائیل و یهودیان سرکش مسلط مى‌کند که تا روز قیامت، آنها را به زیر سلطه بکِشند؛ چون او خلاف‌کار‌ها را به‌سرعت مجازات مى‌کند و در برخورد با خطاکار‌ها آمرزندۀ مهربان است.

این آیه باطن و حقیقت وضعیت کفار بنی‌اسرائیل و یهودیان ستمگر را افشا می‌نماید. از این آیه استفاده مى‌شود که این گروه سرکش، هرگز روى آرامش کامل نخواهند دید، هر چند خود را بَزَک کنند، طلا و ثروت‌اندوزی نمایند، براى خود حکومت و دولتى تاسیس کنند، باز تحت فشار و ناراحتى مداوم خواهند بود.

۶. ولایت طاغوت‌های فرعون‌صفت، فرعون، چنان نعمت آزادى را از بنی‌اسرائیل سلب کرده بود که این مستضعفین دائما در بدترین حال و شدیدترین شکل رنج و آزار و اذیت بودند: «وَ إِذْ نَجَّینَاکُم‌ْ مِن‌ْ آل‌ِ فِرْعَوْن‌َ یسُومُونَکُم‌ْ سُوءَ الْعَذَاب‌ِ» (بقره: ۴۹).

قرآن کریم براى تبیین سوء‌الحالی بنی‌اسرائیل، تعبیر به «یسُومُونَکُمْ» فرموده است.

این واژه از ریشه «سوم» به معنى پى‌درپى دنبال چیزى رفتن است و «یسُومُونَکُمْ سُوءَ اَلْعَذابِ» یعنى بنی‌اسرائیل به طور مداوم در عذاب و سوء‌الحال بوده‌اند.

طاغوت‌های فرعون‌صفت، براى حفظ نظام و سلطه‌ى خود، به هر نوع شکنجه‌اى دست مى‌زنند.

۷. نشناختن دشمن و خدعه‌های او، قرآن کریم چنین هشدار می‌دهد: «إِنْ یثْقَفُوکُم‌ْ یکُونُوا لَکُم‌ْ أَعْدَاءً وَ یبْسُطُوا إِلَیکُم‌ْ أَیدِیهُم‌ْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُون‌َ» (ممتحنه: ۲).

می‌فرماید: با دشمنان خدا و رسولش قطع رابطه کنید، چرا که آنها به دنبال سلطه همه‌جانبه بر شما هستند و اگر دستشان به شما برسد، تازه مى‌فهمید که چقدر با شما دشمن‌اند.

آنها دائماً با تهاجم نظامی و فرهنگی اذیتتان مى‌کنند تا شما دست از مکتب‌تان بردارید و مثل آنها کافر شوید! لذا تا کفر نورزید، دست از سر شما برنمی‌دارند.

تا پیش از ظهور انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی، گسترش حکومت یهود از نیل تا فرات را با استراتژی «جنگ در بیرون از خانه و امتیاز‌گیری در خانه» دنبال می‌کرد و روز به روز حلقه را بر فلسطینیان تنگ‌تر کرده و بر این باور بودند که خیلی زود مسئله فلسطین خاتمه یافته و مسئله سوریه، اردن، لبنان و... جای آن را خواهد گرفت و آن کشور‌ها نیز به سرنوشتی مانند فلسطین دچار خواهند شد.

البته مبارزان فلسطینی‌ای بودند که با رژیم اشغالگر می‌جنگیدند؛ منتهی بزرگ‌ترین نقطه ضعف این مبارزان، علاوه بر غربت و مظلومیت و تنهایی، فقدان گفتمان سلحشورانه برای مبارزه بود.

با تجلی نور اسلام ناب محمدی (ص) و پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی در ایران، و اتخاذ رویکرد‌های صریح، شفاف، شجاعانه، وحدت‌بخش و انگیزه‌ساز و امیدآفرین در اعلام راهبرد ضرورت محو غده سرطانی رژیم صهیونی از منطقه، در گام نخست جان تازه‌ای به مبارزان فلسطینی بخشیده و عزم آنان را برای استمرار مبارزه جدی‌تر ساخت.

به بیان رهبر معظم انقلاب: «حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران است (۰۴/۰۲/۱۳۸۰).

امام بزرگوار در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستی یک غده‌ی سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است» (۱۴/۰۶/۱۳۹۲).

اما در بین این مواضع الهی، ابتکار عمل هوشمندانه امام خمینی (ره) برای اعلام روز جهانی قدس، نقشه‌های نظام سلطه و غرب برای سلطه بر جهان اسلام از طریق ایجاد غده سرطانی رژیم صهیونی را به هم زده و صهیونیست‌ها را در داخل سرزمین‌های اشغالی زمین‌گیر کرد.

استمرار گفتمان روز جهانی قدس و پیگیری آرمان مقدس آن، از سوی جبهه مقاومت علی‌الخصوص مجاهدان فلسطینی با رویکرد وحدتی مسیر صهیونیست‌ها را تغییر داد و آنان را مجبور به تغییر راهبرد داد، از راهبرد «جنگ در بیرون از خانه و امتیازگیری در خانه» به راهبرد «جنگ در داخل فلسطین و امتیازدهی در بیرون از فلسطین» کرد.

به بیان رهبر معظم انقلاب: «اسرائیل ثابت کرده است که جز زبان زور، چیز دیگری نمی‌فهمد. با او جز با زبان قدرت یک ملت و قدرت یک امت اسلامی در سراسر عالم، نمی‌شود حرف زد» اساساً هرچه در بُردار زمان جلوتر می‌رویم، روز قدس، اهمیت و حساسیت بیشتر از سال‌های گذشته پیدا می‌کند.

چرا که حرکت فلسفه تاریخی جوامع بشری بر بُردار زمان، به معنای تشرف تدریجی انسان‌ها به عصر ظهور است و امروز در باور بسیاری از انسان‌های فهمیده، این حقیقت کاملا واضح و مبرهن است که روز قدس و آرمان فلسطین، از لوازم گفتمان مهدویت ناب (عجل الله فرجه الشریف) و «آرمان بزرگ ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی حضرت حجت (ارواحنافداه)» است.

نظر به هدفگذاری غربی‌ها و صهیونیست‌ها برای به فراموشی سپردن آرمان فلسطین که با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی بار دیگر در اذهان افکار عمومی مورد توجه واقع شده بود، امروز امت اسلامی روز قدسی باشکوه را در مرآ و منظر جهانیان به تصویر کشیدند؛ لذا مراسم راهپیمائی روز قدس سال ۱۴۰۴ در فضایی متفاوت از تظاهرات و راهپیمایی‌های گذشته و در فصلی نو از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد و ان شاءالله ما به چیروزی نهایی نزدیک و نزدیکتر خواهد کرد.

در دومین روز از سال جدید و همزمان با سالروز شهادت جانسوز امام علی (علیه السلام)، شهر ارومیه شاهد صحنه‌ای باشکوه از همدلی و همبستگی مردمی بود. ترک و کُرد، شیعه و سنی، همگی با حضور خود در خیابان‌های این شهر، نه تنها ارادت خالصانه‌ی خود را به ساحت مقدس آن امام هُمام نشان دادند، بلکه تصویری زنده از «وحدت کلمه» و «انسجام انقلابی» را ترسیم کردند.

این رویداد، پاسخی روشن به تلاش‌های مذبوحانه‌ی رسانه‌های ضدانقلاب و جریان‌های تجزیه‌طلب برای ایجاد تفرقه در جامعه بود.

در روز‌های اخیر، جریان‌های وطن‌فروش تفرقه‌افکن با ادعای پانکُردی یا پانتُرکی، با پشتیبانی رسانه‌های بیگانه، با انتشار فیلم‌هایی از تجمعات کوچک و حاشیه‌ای خود در ارومیه، تلاش کردند تا فضایی مصنوعی از اختلافات قومی و مذهبی ایجاد کنند.

این تصاویر، عمدتاً با نادیده گرفتن زمینه‌های گسترده‌ی اجتماعی و تمرکز بر «کادر‌های بسته»، واقعیت را در پس پرده‌ای از جعل و اغراق پنهان می‌کردند.

اما حقیقت آن بود که در همان روزها، مردم ارومیه با حضور عظیم و خودجوش خود در مراسم عزاداری امام علی (علیه السلام)، «قابی باز» از اتحاد ملی را به نمایش گذاشتند؛ قابی که تمامیت‌خواهی و توهمات تجزیه‌طلبان را در هم شکست.

عزاداران علوی در ارومیه، با میدان‌داری بهنگام و بی‌نظیر خود، و با سردادن شعار‌های وحدت‌بخش و انسجام‌آفرین با محوریت ایران اسلامی، خط بطلانی بر تمام تحرکات گروهک‌های قومیت‌گرا و فرقه‌های تجزیه‌طلب کشیدند.

حضور گسترده‌ی زنان و مردان این شهر، به ویژه نسل جوان، نشان داد که توطئه‌های دشمن برای ایجاد شکاف در جامعه، با بصیرت و آگاهی مردم، به بن‌بست رسیده است.

حضرت آقا می‌فرمایند: «در هنگام وقوع تحولات بزرگ جهانی، ملت‌ها باید مراقب باشند، مسئولان کشور‌ها باید مراقب باشند.

این همان روزی است که ما در آن قرار داریم؛ باید مراقب باشیم. اینکه می‌گوییم دشمن دارد ضعیف می‌شود معنایش این نیست که نمی‌تواند مکر و دشمنی کند، نمی‌تواند ضربه بزند؛ دشمن مشغول کار است، دائم دارد کار می‌کند.

مشغول نقشه‌کشی‌اند، پول خرج می‌کنند، امکانات فراهم می‌کنند، علیه جبهه‌ی حق دارند کار می‌کنند.

اگر ما غافل باشیم، او غافل نمی‌شود. ما باید خوابمان نبرد، ما باید غافل نشویم.»

رویداد وحدت‌مدار و منسجم ارومیه بار دیگر ثابت کرد که اصل «وحدت کلمه»، رمز ایجاد و بقاء انقلاب اسلامی است.

اتحاد و انسجام ملی، اکسیری است که هرچه دشمنان با تحریف واقعیت‌ها و بزرگ‌نمایی اختلافات، تلاش کنند، تا جامعه را از درون متلاشی کنند، مردم ایران با این اکسیر و تکیه بر هویت اسلامی-ایرانی خود، صفوفشان را مستحکم‌تر خواهند ساخت.

قاب بازِ واقعیتِ ارومیه، روایتی است از پیروزی حقیقت بر دروغ، وحدت بر تفرقه، و بصیرت بر توطئه و ان شاءالله توطئه‌ها بر این مردم غیور ایران اسلامی اثر نخواهد کرد، یکی دیگر از تلاش‌های دشمن که در خطبه‌های قبل اشاره کردم، ایجاد تقابل بین ملیت و مذهب بود که در مراسمات تحویل سال در آرمگاه‌های شعرای ایرانی و برخی امکان دیگر رخ داد که ما آن حرکات و برنامه‌های را محکوم می‌کنیم، یک عده انسان بی اطلاع از شعار‌های همان شعرایی که رفتند آنجا و شعار‌هایی بی اساس می‌دادند، و ارادت مردم ایران به اهل بیت علیهم السلام را جور دیگر و خلاف واقع مطرح می‌کردند، خود همان شعرای گرانقدر پارسی، شعر‌هایی در مدح اهل بیت علیهم السلام دارند ولی غفلت و جهل دو پایه حرکتی دشمن و منافقین است که متاسفانه دارند برخی اقدامات را انجام می‌دهند و نسبت به شاحت امیر المومنین علیه السلام تلاش‌های مذبوحانه‌ای را دشمن داشت که الحمدلله با حضور مردم متدین موضوعات مانند جریان ارومیه حل شد، اما تلاش دشمن هست و ما باید هوشیار و بیدار و با بصیرت بیشتر مسائل را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

تشکری داشته باشیم، از امامان محترم و امنای معزز مساجد شهرمان که در ایام ماه مبارک رمضان در قالب جلسات قرآن کریم و جلسات موعظه و تفسیر قرآن و برپایی جشن‌ها در میلاد کریمه اهل بیت علیه السلام و ایام شهادت امیر المومنین علیه السلام و لیالی قدر الحمدلله برنامه‌های خوبی را اجراکردند و ویژه از مساجدی که نماز اول وقت داشتند و برنامه سفر ساده افطار را برنامه ریزی کردند و بویژه از مومنین و مومنات و جوانان عزیز که در مساجد یاری کردند و برنامه به بهترین شکل برگزار شد، ان شاءالله این سنت به سنت همیشگی همه مساجد تبدیل شود و اهمیت نماز اول وقت را دو چندان بدانیم ان شاءالله، خب با رسیدن به نماز عید فطر مباحثی پیرامون زکات فطریه پیش می‌آید محضر شما مردم عزیز عرض کنم که زکات فطریه با شرایط ویژه اقتصادی باید برای نیازمندان هزینه شود، اگر مسجدی را دیدید که بنای صرف آن در مسائل عمرانی دارد، زکات فطریه را به آن مسجد ندهید، بدید به مرکز نیکوکاری در احیانا در مسجد هست یا در نزدیکی مسجد هست، الان اولویت نیازمندان هستند که امسال ویژه باید مورد توجه قرار گیرند.

در پایان از حضور شما مردم عزیز در مراسم راهپیمایی روز قدس تقدیر و تشکر می‌کنیم ان شاءالله خدای متعال به هر قدم شما که برداشته شد اجر فراوان عنایت فرماید.


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید