به گزارش خبرگزاری بسیج لرستان، برای خیلیها، جاده فقط راهی است برای رسیدن. اما برای برخی جوانان این سرزمین، جاده به معنی نان شب است؛ نانی که بهایش گاهی جان است.
در لرستان، در سیستان، کرمانشاه و دیگر استانها جوانهایی با خودروهای فرسوده، دل به جادههایی میزنند که بیش از آسفالت، خطر در آن جریان دارد.
نامشان را گذاشتهاند «شوتیسوار»؛ کسانی که با سرعت و اضطراب، بار قاچاق جابهجا میکنند و هر شب دعا میکنند تا فردا را ببینند.
روایت یک حادثه تلخ در خرمآباد
در روزهای اخیر، دو جوان اهل خرمآباد در پی واژگونی خودروی شوتی در یکی از جادههای استان جان خود را از دست دادند.
این تنها یکی از دهها حادثهای است که هر ماه در جادههای کشور قربانی میگیرد، و باز هم موضوع خطرناک «شوتیسواری» را در صدر دغدغههای ایمنی جادهای قرار میدهد.
ابعاد آماری و واقعیت میدانی یک پدیده خطرناک
بر اساس اعلام پلیس راهور، در ششماهه نخست سال ۱۴۰۳، ۲۶۹ نفر در تصادف با خودروهای شوتی جان خود را ازدستدادهاند و ۳۲۳ نفر مجروح شدهاند. همین آمارها میگوید: سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۵۴ نفر بر اثر تصادف با خودروهای شوتی جان خود را ازدستداده اند و ۱۵۶۲ نفر مجروح و مصدوم شدند.
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، گفته است: در همین مدت، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از خودروهای شوتی کشف شده که بیانگر گستردگی این شبکه است.
چالشهای اساسی و ناکارآمدی برخوردهای فعلی
در حالیکه نیروی انتظامی بارها از توقیف خودروها و تشکیل پروندههای متعدد خبر داده، واقعیت میدانی حاکی از این است که شدت برخوردها هنوز نتوانسته از دامنه این پدیده بکاهد.
با وجود برخوردهای مکرر، همچنان شاهد افزایش فعالیت این خودروها هستیم که نشان میدهد باید در سیاستها تجدیدنظر شود.
یکی از افسران پلیسراه لرستان میگوید: اغلب رانندگان شوتی بعد از توقیف و پرداخت جریمه، خیلی زود با یک خودرو دیگر به جاده بازمیگردند. این چرخه تا زمانی که علل اجتماعی آن حل نشود، ادامه خواهد داشت.
قاسمپور، کارشناس اجتماعی میگوید: تا زمانی که فقر و بیکاری در مناطق مرزی و کمبرخوردار ادامه داشته باشد، جوانها برای تأمین معیشت، راهی جز ریسک روی جانشان نخواهند داشت.
اسماعیلزاده جامعهشناس معتقد است: برای مقابله واقعی با پدیده وتیگری، باید ریشههای اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آن را همزمان هدف گرفت.
به گفته او توسعه اشتغال پایدار در استانهای محروم و مرزی و افزایش سطح آموزش و آگاهی عمومی درباره مخاطرات شوتیسواری از دیگر راهکارهای مقابله با شوتی سواری است.
انتهای پیام /