۳۰ / تير / ۱۴۰۴ - 21 July 2025
01:37
کد خبر : 9699123
۱۸:۲۶

۱۴۰۴/۰۴/۲۸

برگزاری دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان

دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان راهبردهای مبتنی بر کشف و امحای کشت گیاهان ممنوعه و تسریع در راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ دهکده سلامت را با هدف ساماندهی معتادین متجاهر در دستور کار خود قرار داد. 

به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان-  فرامرز لکزایی در این نشست با اشاره به وسعت اراضی زراعی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: قریب به 8/17 میلیون هکتار از اراضی استان را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهند و با توجه به کمبود کارکنان منابع طبیعی و یا حوزه حفاظت آب و فاضلاب، ضرورت مشارکت مؤثر دهیاران، اعضای شورای اسلامی روستا و معتمدین و متنفذین قومی در ارتقاء آگاهی‌های همگانی و اعلان مصادیق کاشت گیاهانی همچون خشخاش یا شاهدانه به نهادهای متولی به‌شدت احساس می‌شود. 


وی با اشاره به برخی از موانع اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در این خصوص گفت: علی‌رغم پیگیری مستمر دبیرخانه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و به‌ویژه اعضای کاشف، کماکان اطلس جغرافیایی مناطق اولویت‌دار کاشت و بانک جامع اطلاعاتی زارعین و بهره‌برداران کشت گیاهان ممنوعه احصاء نگردیده، درحالی‌که تدوین بیان مسئله جامع و نظام‌مند در این راستا پیش شرط اصلی توفیق در برنامه‌های پیشگیری و مقابله محسوب می‌شود. 


لکزایی در ادامه با اشاره به شهرستان‌های پرتکرار کشت گیاهان ممنوعه ابراز داشت: شهرستان‌های دلگان، فنوج و نیکشهر سه اولویت اصلی مقابله با کشت گیاهان ممنوعه محسوب می‌شوند، به‌نحوی که تنها در چهارماهه نخست سال جاری بیش‌از یکصد میلیون بوته خشخاش در مزارع و عرصه‌های ملی مستقر در این شهرستان‌ها امحاء شده‌است. 


این مسئول گفت: برآوردها حاکی از کشت خشخاش در بیش‌از 850 هکتار از عرصه های ملی استان می‌باشد که به همت نهادهای متولی از ابتدای سال جاری قریب به ۵۲۱ هکتار از این اراضی امحاء و سلب انتفاع شده‌است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت:  در برخی از شهرستان‌های استان به واسطه نوع اقلیم، گاهاً در طی یک‌سال دو نوبت محصول، کشت و برداشت می‌گردد، لذا ضرورت دارد تا فرایندهای شناسایی اراضی و سیاست های امحا به‌صورت مستمر و در طی سال مدنظر قرار گیرد، همچنین تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای تهیه سموم لازم و استفاده از تدابیر جانبی همچون شناسایی و سم‌پاشی از طریق پهپاد، تسریع در پلمب و سلب انتفاع چاه‌های غیرمجاز و طرد اتباع خارجی غیرمجاز به عنوان زارعین اصلی کشت خشخاش در استان می‌باشد که می‌بایست مدنظر قرار گیرد. 


وی با انتقاد از انفعال برخی از دستگاه‌های اجرایی در مقوله کشف و اعلان گزارش مصادیق کشت خشخاش افزود: دراین‌راستا ضرورت دارد تا توجیه دهیاران و بخشداران به‌نحو مؤثر مدنظر قرار گرفته و کلیه فرمانداران در شهرستان های هدف این راهبرد را به‌عنوان یک اولویت، بیش‌از گذشته مدنظر قرار دهند چراکه هرگونه اهمال در این راستا از مصادیق ترک فعل بوده و با مسببان آن، حسب ظرفیت‌های قانونی برخورد لازم صورت می‌پذیرد. 


لکزایی در ادامه با اشاره به معضلات مرتبط با کثرت معتادین متجاهر در برخی از شهرهای استان اظهار داشت: بدون شک علاوه‌بر تدابیر مؤثر پیشگیری از اعتیاد ضرورت دارد تا توسعه مراکز ماده 16 را با جدیت تعقیب نماییم، لذا در این نشست برآنیم تا با هم افزایی کلیه دستگاه‌های متولی و برآورد اعتباری مورد نیاز، تسریع در اجرای فاز یک پروژه دهکده سلامت را با ظرفیت بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ تخت ویژه جامعه هدف معتادین متجاهر عملیاتی نماییم، تمهیدی که بدون شک علاوه‌بر پاسخگویی به مطالبه مردمی، می‌تواند نقش بسزایی در کاهش بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی همچون سرقت اموال عمومی، دایر نمودن پاتوق‌های سوء مصرف و مصادیقی از این دست را در پی داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به آمار معتادین متجاهر در سطح استان گفت: در حوزه بانک اطلاعاتی معتادین متجاهر نیز نمی‌توان به آمار متقن اشاره کرد، هرچند که برآوردها حاکی از وجود حداقل هفت هزار معتاد متجاهر در استان بوده، درحالی‌که ظرفیت‌های مرکز تل سیاه و مرکز درمان اجباری زندان در بهترین شرایط به ۵۰۰ نفر می‌رسد. 


وی با اشاره به ضرورت توسعه خدمات درمان و بازتوانی آسیب اجتماعی اعتیاد در استان ابراز داشت: تقویت مراکز جامع سلامت، تسریع در تخصیص به هنگام اعتبارات مراکز ماده ۱۶، ایجاد یک برآورد واقع‌بینانه در خصوص سرانه‌های روزانه معتادین متجاهر باتوجه به تورم اخیر، تقویت مراقبت‌های پس‌از خروج بویژه با اتکا به مدیریت مورد و توسعه حرفه‌آموزی و اشتغال معتادین متجاهر بهبودیافته، پیش‌شرط‌های خروج از چرخه مکرر دستگیری و عزیمت معتادین متجاهر به‌مراتب کز ماده ۱۶ محسوب می‌شود.

وی گفت: حسب قوانین و اسناد بالادستی راه‌اندازی و احداث مراکز ماده ۱۶ صرفاً به نهادهای حاکمیتی و مدنی ازجمله شهرداری ها، بهزیستی، زندان و دستگاه‌های نظامی و انتظامی محول گردیده، حال آن‌که استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت منحصربه‌فرد طوایف و اقوام می‌تواند و راهبردهایی همچون جهاد درمان در حوزه اعتیاد را با مشارکت سران طوایف و بسیج منابع انسانی و مالی پیگیری و عملیاتی نماید. 


این مسئول  بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در مراکز ماده ۱۶ تأکید کرد و گفت: متأسفانه ازهمین ظرفیت‌های محدود هم در مقطع حاضر به‌نحو مؤثر بهره‌برداری نمی‌شود، به‌گونه‌ای که مرکز تل سیاه زاهدان با ظرفیت اسمی ۳۰۰ نفر درحال‌حاضر پذیرای ۱۷۲ معتاد متجاهر بوده و عملاً از ظرفیت ۱۲۸ تخت موجود استفاده بالفعل نمی‌شود. علاوه‌بر این باید اذعان داشت یکی از دلایل اصلی عدم فعلیت پذیری این سیاست اطاله در فرایند تخصیص اعتبارات مورد نیاز جمع‌آوری و عزیمت معتادین متجاهر به مراکز درمان اعتیاد ذیل ماده ۱۶ می‌باشد، به‌گونه‌ای که حسب گزارش نهادهای متولی در این مقوله از ابتدای سال جاری و علی‌رغم گذشت چهار ماه، هیچ‌گونه تخصیص اعتباری به مراکز ماده ۱۶ از محل اعتبارات و منابع ملی و استانی مدنظر قرار نگرفته است.


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
یادداشت
x

عضو کانال روبیکا ما شوید