به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،تاجالدین صالحیان سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ایلام در مراسم گرامیداشت هفته مقام معلم، با تأکید بر نقش حیاتی آموزشوپرورش بهعنوان کارخانه انسانسازی، اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی ماهر و آگاه مهمترین عامل دستیابی به توسعه پایدار است.
وی با اشاره به جایگاه بیبدیل معلمان در رشد و اعتلای جامعه، یادآور شد: آموزشوپرورش زیربنای همه تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و بدون اصلاح این دستگاه نمیتوان به توسعه پایدار دستیافت.
سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استاندار ایلام تصریح کرد که معلمان با نقش خطیر خود، حلقه اتصال نسلهای گذشته و آینده هستند.
صالحیان در ادامه با اشاره بهضرورت تربیت نیروی انسانی بهعنوان قلب تپنده توسعه، افزود: تجارب جهانی نشان میدهد که با سرمایهگذاری هدفمند بر نیروی انسانی و نظام آموزشوپرورش توانستهاند به رشد خیرهکنندهای دست یابند، درحالیکه کشورهای برخوردار از منابع طبیعی اگر به نیروی انسانی توجه نکردهاند، از مدار رقابت جهانی عقب ماندهاند.
صالحیان با اشاره به وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای توسعهیافته، گفت: ایران با ذخایر عظیم نفت و گاز و همچنین منابع معدنی، جزو کشورهای غنی جهان است و از طرفی، برخورداری از نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و مستعد، ما را در جایگاه مناسبی قرار داده است، اما هنوز به توسعه مطلوب که در شأن این ملت باشد، دست نیافتهایم و دلیل این فاصله را باید در چگونگی مدیریت منابع انسانی و ظرفیتهای آموزشی جستوجو کرد.
سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ایلام با تأکید بر اینکه توسعه با اتکا به منابع مادی یکبعدی و ناقص است، تصریح کرد: کشورهایی که تنها بر منابع طبیعی تکیه کردهاند، به پیشرفتهای محدود دست یافتهاند، اما کشورهایی که بر نیروی انسانی بهعنوان محور اصلی توسعه سرمایهگذاری کردهاند، در جهان پیشرو شدهاند.
وی بیان کرد: باتوجهبه تجربههای موفق در سطح جهان، آموزشوپرورش باید متناسب با نیازهای روز جامعه و بازار کار برنامهریزی شود.
صالحیان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد کنونی آموزشوپرورش گفت: اگر کارخانه انسانسازی یعنی آموزشوپرورش وظایف خود را بهدرستی انجام دهد، جامعه از بحرانهای فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی فاصله خواهد گرفت.
سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ایلام ابراز کرد: واقعیت این است که محصول خروجی این کارخانه هنوز به سطح مطلوب نرسیده و میان آنچه جامعه از نظام آموزشی انتظار دارد و آنچه در واقعیت محقق شده است، شکاف قابلتوجهی وجود دارد.
وی ضمن اشاره به دو انتظار جدی از نظام آموزشوپرورش افزود: مأموریت اصلی این نظام، نخست ایجاد هویت ایرانی - اسلامی در نسل جدید و دوم آموزش مهارتهای اولیه زندگی است و این دو عامل میتوانند پایههای یک جامعه سالم و پویا را شکل دهند، اما هنوز در تحقق این دو هدف فاصله فراوانی داریم.
صالحیان در ادامه با تأکید بر لزوم تربیت نسل آگاه گفت: آموزشوپرورش وظیفه دارد نسلی تربیت کند که افزون بر برخورداری از هویت ایرانی - اسلامی، مهارتهای لازم برای زندگی را بیاموزد تا دغدغههای فرهنگی و اجتماعی در جامعه کاهش یابد.
وی بیان کرد: این مهم نیازمند تدوین برنامههای بلندمدت، سرمایهگذاری مؤثر و ایجاد فضای مشارکتی میان بخشهای اجرایی و فرهنگی است.
سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ایلام همچنین خواستار اجرای طرحهای تحولآفرین در آموزشوپرورش کشور شد و بیان کرد: مدیریت منابع آموزشی و انسانی نیازمند طرحی نو و ارادهای جدی از سوی مسئولان است.
وی افزود که آموزشوپرورش باید بهعنوان اولویت سرمایهگذاری ملی قرار گیرد و منابع مالی و علمی مورد نیاز آن تأمین شود و تنها با اصلاح ساختارها و برنامهریزی علمی میتوان از جامعهای مصرفگرا بهسوی جامعهای تولیدکننده و توسعه محور حرکت کرد.
صالحیان با تبریک روز و هفته معلم، به نقش بنیادی فرهنگیان در ساخت فردای ایران اشاره کرد و گفت: معلمان زیربنای آینده کشور هستند و باید قدردان زحمات بیدریغ آنها باشیم. امیدوارم در سایه تلاشهای معلمان دلسوز، آموزشوپرورش این دیار به جایگاه واقعی خود دست یابد.