۲۵ / اسفند / ۱۴۰۳ - 15 March 2025
21:26
کد خبر : 9259010
۲۱:۲۴

۱۳۹۹/۰۴/۳۰
گزارشی از بی توجهی به یک نیاز مهم عصر دیجیتال؛

بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصتی که به غول تهدید افکار نوجوانان مبدل شد/ بازاری که به تولیدات مسحورکننده غربی واگذار شد

بازی های رایانه ای ویدیویی یکی از پرمخاطب ترین و جذاب ترین رسانه ها در بین کودکان و نوجوانان است، به طوری که این بازی ها به یکی از اجزای شکل گیری هویت آنها تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از "تیتریک"؛ امروزه  در فنون ارتباطی و اطلاعات، انقلاب شگرفی به وجود آمده است، جان فیدر از انقلابی یاد می کند که زندگی همه انسانهای روی کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است.انقلابی که مبتنی بر رایانه و دارای آثار گسترده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است؛ یعنی از سویی اطلاعات را به کالای تجاری و سودآور بدل کرده که مالکیت آن باعث قدرت می شود و از سویی دیگر، بر شخصیت و هویت انسانها آثار ماندگاری بر جای می گذارد.

فن آوری ها و رسانه های جدید علاوه بر تاثیر بر ذوق و سلیقه و نیاز ارتباطی نوجوانان و جوانان، گذران اوقات فراغت آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

دو فرآیند رسانه ای شدن و خانگی شدن، توصیف کننده گذران بخش زیادی از اوقات فراغت جوانان در جوامع مدرن است. در نتیجه، جوانان فراغت خود را بیش از پیش در خلوت سپری می کنند و برای سرگرم شدن به طور فزاینده ای به رسانه های جدید متکی هستند.

بازی های رایانه ای ویدیویی یکی از پرمخاطب ترین و جذاب ترین رسانه ها در بین کودکان و نوجوانان است، به طوری که این بازی ها از اجزای شکل گیری هویت آنها شده است.

ویرانگرترین بازی های رایانه ای را بشناسید/ بازی های کامپیوتری باید از خشونت آمیزی به سمت آموزشی سوق داده شود

کارشناس بازی های رایانه ای در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: هر چقدر محتوای بازی های رایانه ای از خشونت آمیز بودن به سمت علمی و آموزشی بودن سوق داده شود، برای کودکان و نوجوانان بهتر و مفید تر است و هم چنین مدت زمانی که صرف بازی های رایانه ای می شود نیز باید کنترل گردد.

اسماعیل احمدی ادامه داد: مهمترین محرکه ای که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی "خشونت" های کامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود.بازی های رایانه ای پر تحرک باعث بروز بیمارهای استخوانی و عصبی در ناحیه دست ها و بازوها می شود و یکی از دلالیل شب ادرای در کودکان، انجام بازی های ترسناک رایانه ای است.

وی افزود: کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند، درون گرا می شوند.این کودکان در جامعه منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می گردند.روحیه انزوا طلبی آسیبی می شود که کودک از گروه همسالان جدا شده و این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.

این کارشناس تصریح کرد: در این بازی ها به دلیل این که کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران بازی می کنند و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می کنند اعتماد به نفس آنها کاهش یافته و ذهن آنها دچار تنبلی می شود.

احمدی گفت: جاذبه محسور کننده این بازی ها باعث شده نوجوانان وقت زیادی را صرف آن ها کنند و در واقع با مصرف انرژی عصبی و روانی خویش و با چشمان و ذهنی خسته به بستر می روند و گاه صبح زودتر از وقت معمولی بیدار می شوند تا پیش از مدرسه نیز اندکی بازی کنند و این علاقه بی تردید سبب افت تحصیلی دانش آموز می شود.

وی ادامه داد: آموزش می تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا نماید، اگر چه قرار است کودکان و نوجوانان از بازی های رایانه ای بهره بگیرند، بهتر است بازی های تصویری خلاق که باید به وسیله آن ها، معماهایی را حل کرد را بیشتر از بازی های دیگر مورد توجه قرار دهند.

این کارشناس تاکید کرد: ویرانگرترین بازی های تصویری، بازی هایی هستند که تصویرهای آن ها به طور مکرر بر صفحه ظاهر می شوند و ما باید به تمام تصویرهایی که از برابر چشم ما می گذرند، شلیک کنیم؛ توصیه می کنیم کمتر سراغ این گونه بازی ها بروید.

احمدی افزود: آموزش کودکان و خانواده در زمینه بروز آسیب های بازی های رایانه ای بسیار حایز اهمیت است و علاوه بر آن، تولید و توزیع بازی ها متناسب با فرهنگ کشور ما نیز حایز اهمیت است.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: در این بین نباید از حمایت تولید کنندگان و تهیه کنندگان چنین بازی هایی غافل بود زیرا در صورت عدم حمایت از تولید آن ها، احتمال توزیع بازی های کپی برداری شده از فرهنگ های بیگانه، که بدون توجه به نیاز فرهنگ کشور ما تهیه می شوند، افزایش یابد که برخی اوقات صدمات ناشی از آن ها برگشت ناپذیر است.

عدم توجه والدین به گزوه سنی بازی های رایانه ای؛ آسیبی که گریبان فرزند و جامعه را می گیرد/ سواد رسانه ای ضرورتی انکارناپذیر

کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: علی رغم اینکه پلیس فتا بارها به خانواده ها هشدار داردند که به رده بندی سنی بازی های رایانه ای فرزندانشان توجه کنند ولی شاهد آن هستیم که به قدری سواد رسانه ای در خانواده ها پایین است که فرزند بر والدین تسلط و خودش بازی رایانه اش را انتخاب می کند.

زهرا مرادبیگی ادامه داد:  باز ی های رایانه ای نقش مهمی در تخریب فرهنگ و افکار نسل جوان و نوجوان کشورها دارد که این خود یک جنگ نرم علیه ملت ها محسوب می شود.

وی افزود: متاسفانه شاهد آن هستیم که به دلیل نداشتن سواد رسانه ای کافی توسط والدین بازی هایی توسط کودک انتخاب می شود که متناسب با سنش نیست و این تاثیرات مخرب و بدی روی فرد و جامعه می گذارد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: در زمینه تولید بازی های رایانه ای بومی، توجه به نیازهای مخاطبان کاملا ضرورت دارد؛ به نحوی که سازندگان بازی های رایانه ای داخلی برای این منظور لازم است در قالب گروه های پژوهشی رسانه ها به صورت مستمر مبادرت به پیمایش نیازها، ترجیحات و جهت گیری مخاطبان کنند.

مراد بیگی گفت: متاسفانه در زمینه کلیه تولیدات فرهنگی به ویژه بازی های رایانه ای این نیاز سنجی صورت نمی گیرد در نتیجه علی رغم تلاش های بسیار برای تولید، بازی هایی روانه بازار می شود که نیاز جوان امروز را تامین نمی کند و نوجوان و جوان برای تامین نیاز خود به بازی های غربی روی می آورد.

وی ادامه داد:به طور کلی امروز رسانه ها همان گونه که بر تضعیف پایه های امنیتی اثرگذارند، می توانند در برقراری و تقویت آن نیز کارایی و سهم فراوانی داشته باشند.از سوی دیگر، رسانه ها در حکم نیروی محرکه باورهای مردم نقش مهمی در تعیین رویکرد افکار عمومی به حاکمیت دارند.

این کارشناس در خاتمه خاطر نشان کرد: یک رسانه اخلاق مدار و متعالی دارای ویژگی جذب، تهاجم، تدبیر، تدافع است و پدافند غیر عامل یک عامل مهم در مقابله با هجمه های فرهنگی و جنگ نرم در دنیای کنونی است که استفاده از رسانه متعالی و اخلاق مدار از یک سو و عدم اجازه به ورود بازی های رایانه ای مخرب می تواند در این زمینه کارساز باشد.

تاثیر مخرب بازی های رایانه ای بر رفتار اجتماعی مخاطبان/ بازی هایی که به دلیل عدم آموزش صحیح به کودکان و نوجوانان زیانبار می شود

کارشناس رسانه در گفتگو با "تیتریک" گفت: بازی های رایانه ای نه تنها سبب انزوا و کناره گیری اجتماعی، کاهش ارتباط اجتماعی و مردم آمیزی می شوند، بلکه میزان نوع دوستی را کاهش داده و ارزش های مبتنی بر همکاری و همیاری را بی رنگ می سازد.

محسن عفتی ادامه داد: کودکی که با انجام بازیهای کامپیوتری دست به خشونت و پرخاشگری می زند نسبت به اصول، ارزشها، هنجارها و بسیاری از نمودهای فرهنگی خود احساس بیگانگی می کند و نهایتا در امور اجتماعی کمتر مشارکت می کند.

وی افزود: باز یهای رایانه ای با همین روند (به لحاظ موضوع و محتوا) در جامعه گسترش می یابند و به شکل مسلط بازی در میان کودکان و نوجوانان اعم از شهری و روستایی تبدیل شوند.

این کارشناس تصریح کرد: نتیجه حاصل و مداوم از این بازی ها باعث می شود روحیه پرخاشگری، عدم مشارکت در سطح جامعه و عدم ثبات رفتاری متناسب با اجتماع در سال های آتی برای این دسته از کودکان و نوجوانان به ارمغان آورد.

عفتی گفت:باز های رایانه ای می تواند اثرات مثبتی مانند تکامل شخصیت و رفتار، پرورش استعدادها، ایجاد خلاقیت، پرورش تمرکز و دقت، افزایش بهره هوشی، گسترش جهان بینی، تقویت ذوق هنری، آموزش مفاهیم پیچیده، انتقال فرهنگ و غیره را به همراه داشته باشد.

وی افزود: ولی به دلایلی مانند عدم آموزش صحیح به کودکان و نوجوانان، معرفی بازی های رایانه ای و انواع آن به طور غیر صحیح، آشنا نبودن کاربران به زبان رایانه و ... اهداف بازی های رایانه ای به درستی شناخته نشده است و کودکان ونوجوانان در عمل به سمت بازی هایی سوق داده شده اند که اثرات زیان باری داشته است.

این کارشناس در خاتمه گفت: بازی های رایانه ای هم چون دیگر ساخته های دست بشر، دو روی سکه دارند که یک سوی آن باعث تاثیرگذاری مفید و موثر بر روی ذهن کودکان و نوجوانان می شود و روی دیگر آن استفاده نادرست و نابجاست که گاه آسیب های فراوانی دارد بنابراین با استفاده صحیح و مدیریت شده می توان از آنها بهره جست.


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید